een week met veel ziekenhuisbezoek

29-08-2014 20:41

Dinsdag 26-8 is het zover we moeten naar het UMCG, naar de uroloog en door de scan. We gaan voor het eerst sinds in jaar weer samen in de auto naar Groningen. Ben toch wel zenuwachtig voor deze dag.

Eerst naar de uroloog, daar krijg ik via de catheter warm water in mijn blaas. Als ik dan aandrang krijg om te plassen moet ik op een speciaal toilet gaan zitten zodat ze de urinestraal kunnen meten. Ik krijg geen aandrang maar wel pijn in mijn buik dat is voor mij een teken dat de blaas te vol zit. Dus op die wc... zit daar wel 10 min. op maar helaas er komt geen drup. Vind dit wel heel jammer maar had dit ook wel verwacht. Naar een andere kamer daar is ook de uroloog wordt onderzocht en krijg een nieuwe catheter. Zij weten niet wat er door de operatie is beschadigd aan de blaas en urine wegen. De blaas houdt de urine wel vast maar geen geen signaal dat ik moet plassen en laat dan de urine niet los. "Drukken" heeft geen zin want ik heb daar bijna geen spieren/weefsel meer zitten. Er wordt besloten dat ik ga leren om zelf te catheriseren, misschien komt daardoor de blaasfunctie terug maar die kans is niet waarschijnlijk.

Dan naar de scan krijg daar een liter van de scanvloeistof te drinken, dat moet op binnen een uur. Krijg bij de scan nog een infuus in de arm voor nog wat extra scanvloeistof. Na ruim 20 min is de scan klaar.

Donderdag 28-8 moeten we om 8.30 op de urologie zijn om te leren catheriseren. Dat is vroeg, heel vroeg om 6 uur ons bedje uit en om 7 uur in de auto. We zijn mooi op tijd. We krijgen veel uitleg van een verpleegkundige en ik mag kiezen wel soort catheter ik wil.Dan volgt de instructie. Het is puzzelen wat voor mij het makkelijkste is. En oefening baart kunst. Ik moet iedere dag 6x catheriseren ongeveer om de 4 uur. Als we thuis komen moet het gaan gebeuren, vind het lastig maar gelukkig helpt Wander mij. Het is moeilijk om de goede hoek te vinden en het feit dat ik niet goed op de wc kan zitten helpt ook niet echt. Ben aan het eind van de dag nog niet echt blij maar het gaat al wel beter.

Dan eindelijk is het vrijdag 29-8 de uitslag van de scan. Heb geprobeerd het een beetje te verdringen maar je hebt toch spanning in je lijf en in je hoofd. We gaan vandaag afreizen naar Hardenberg hier heeft onze oncoloog ook zitting en het is een stuk dichterbij dan Groningen. Dan de uitslag.. SCHOON !!! poeh wat een opluchting. We zijn er even stil van. En nu nog...

Wat gaat er nog gebeuren, de FAB gaat er uit hiervoor krijg ik een opoep van het UMCG. Dan krijg ik nog een hartscan dit om de pompkracht van het hart te meten. Voor ik met de chemo begon heb ik dit ook gehad en nu weer een om te kijken hoe het er nu mee staat. Dit omdat een chemosoort slecht is voor je hart. Nog een bloedonderzoek om te zien hoe de waardes zijn. 

29-9 weer voor controle. Ieder dag een stapje erbij.

We houden het hoofd hoog en het kaarsje brandend !

Contact

www.hennieblog.webnode.nl H.Bouwmeester
Leeuweriklaan 18
Hoogeveen
7905 CB
0528-275272 henniebouwmeester@home.nl